بخور و بخواب در کرونا

  • بخور و بخواب در کرونا
  • بخور و بخواب در کرونا
۵ توصیه مهم در آغاز فصل شیوع سرماخوردگی در دوران کرونا ۱. توجه کنید که سرماخوردگی، آنفولانزا، و کرونا شاید شبیه یکدیگر باشند سرماخوردگی و آنفولانزا بیماری‌هایی هستند که شباهت‌های بسیاری با یکدیگر دارند. غالبا آنفولانزا شدیدتر از سرماخوردگی است، ولی این یک قاعده‌ی دقیق و قطعی نیست. در یک زمستان معمولی، دست‌کم یک بار بیماری آنفولانزا، و چندین بار بیماری سرماخوردگی شایع می‌شوند. ویروس‌هایی که باعث ایجاد سرماخوردگی می‌شوند عبارت هستند از راینوویروس، آدنوویروس، و چهار نوع دیگر از کروناویروس انسانی. هر یک از این ویروس‌ها می‌توانند باعث بروز تب و علائم تنفسی نظیر سرفه و عطسه شوند. بیان تفاوت‌های میان سرماخوردگی و آنفولانزا در وضعیت عادی به اندازه‌ی کافی دشوار است؛ اکنون، احتمال بروز بیماری کرونا نیز به این دو اضافه شده است. برای آن‌که قادر به تشخیص دقیق میان سرماخوردگی و کرونا باشید، انتظار هیچ جدول یا قاعده‌ی ثابتی را نداشته باشید. اگر فکر می‌کنید به سرماخوردگی معمولی مبتلا شده‌اید، قطعا این احتمال وجود دارد که در واقع دچار کرونا شده باشید. از سویی دیگر، اگر فکر می‌کنید احتمالا دچار کرونا شده‌اید، شاید فکر کردن به این موضوع که ممکن است فقط به یک سرماخوردگی معمولا مبتلا شده باشید، می‌تواند کمی خیال‌تان را راحت کند. در هر صورت، فکر کردن و احتمالات در این میان ارزشی ندارد. انجام آزمایش‌های پزشکی برای تشخیص تفاوت میان بیماری کرونا و سایر عفونت‌های دستگاه تنفسی از اهمیت بالایی برخوردار است. (البته، باید امیدوار باشیم به زودی همه‌ی آدم‌ها بتوانند به امکانات لازم برای انجام آزمایش‌های سریع و دقیق دسترسی پیدا کنند، و رهبران کشورها نیز از همین حالا برنامه‌های لازم را برای تهیه‌ی و افزایش این امکانات به اجرا در بیاورند.) اگر فکر می‌کنید به سرماخوردگی، آنفولانزا، یا کرونا (یا به همین ترتیب، به حساسیت فصلی) مبتلا شده‌اید، نزد پزشک بروید و توصیه‌های وی را به کار بگیرید. ۲. استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی می‌توانند از ما در برابر سرماخوردگی و آنفولانزا نیز محافظت کنند در این روزها، همه فکر می‌کنیم استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی فقط جزء اقدامات پیشگیرانه از بیماری کرونا است، ولی از آن‌جا که این اقدامات آدم‌ها را از قطرات تنفسی یکدیگر محافظت می‌کنند، می‌توانند خطر ابتلا و شیوع سایر بیماری‌ها را نیز کاهش دهند. به این ترتیب، حتی اگر فکر نمی‌کنید در معرض خطر ابتلا به بیماری کرونا قرار داشته باشید – مثلا به تازگی با فردی ملاقات داشته‌اید که آزمایش کرونای وی منفی بوده است – انجام اقدامات پیشگیرانه نظیر استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی، و تهویه‌ی مناسب هم‌چنان اکیدا توصیه می‌شود. به خاطر داشته باشید، با این‌که سرماخوردگی معمولی به اندازه‌ی بیماری کرونا کشنده و خطرناک نیست، ابتلا به همین بیماری ساده نیز یعنی به هدر رفتن وقت‌تان، افزایش استرس و نگرانی، رفتن نزد پزشک و آزمایشگاه، و الزام برای مراقبت بیش‌تر از خود. ۳. حتما واکسن آنفولانزا بزنید یکی از بدترین اتفاقاتی که ممکن است در طول دوره‌ی همه‌گیری کرونا برای‌تان بیفتد، ابتلا به آنفولانزا است. با این‌که واکسن آنفولانزا آن‌چنان کامل و مطمئن نیست، ولی: الف. می‌تواند خطر کلی ابتلای‌تان را به آنفولانزا کاهش دهد. ب. به احتمال بسیار زیاد، در صورت ابتلای‌تان به آنفولانزا، بیماری‌تان خفیف خواهد بود. پ. احتمال انتقال آنفولانزا را از شما به آدم‌های آسیب‌پذیر اطراف‌تان کاهش می‌دهد. کاهش میزان ابتلای افراد یک جامعه به آنفولانزا خبر بسیار خوبی است؛ این مسئله، به غیر از آن‌که میزان نگرانی‌های ناشی از تردید در ابتلا به آنفولانزا یا کرونا را کاهش می‌دهد، فواید دیگری نیز دارد. گاهی اوقات وضعیت بیماران مبتلا به آنفولانزا آن‌قدر وخیم می‌شود که باید در بیمارستان بستری شوند؛ بنابراین، پایین آمدن آمار ابتلا به آنفولانزا یعنی کم‌تر شدن فشار بر روی کادر درمانی. هم‌چنین، کاهش احتمال ابتلا به آنفولانزا یعنی کم‌تر شدن خطر ابتلای افراد به کرونا و آنفولانزا به صورت هم‌زمان. این وضعیت می‌تواند واقعا خطرناک باشد. ۴. دستگاه ایمنی بدن‌تان را تقویت کنید، ولی بدون استفاده از مکمل‌ها مکمل‌های دارویی و غذایی بسیاری وجود دارند که ادعا می‌کنند می‌توانند دستگاه ایمنی بدن را تقویت کنند، ولی بیش‌تر این ادعاها کذب هستند. همان‌طور که شاید بدانید، معمولا این مکمل‌ها نمی‌توانند دستگاه ایمنی بدن را تقویت کنند – و اگر حتی این کار را هم بکنند، شاید نتوانند شما را از ابتلا به کرونا در امان نگه دارند. شاید با شنیدن نام مکمل‌ به یاد قرص‌های ویتامین C بیفتید؛ این قرص‌ها برای‌تان مضر نیستند، ولی در واقع نمی‌توانند از لحاظ حفظ سلامتی و احتمال به ابتلا به بیماری تفاوت چندانی برای‌تان ایجاد کنند. البته، نمی‌توان انکار کرد که مصرف روزانه‌ی مکمل‌هایی نظیر قرص‌های ویتامین C در حفظ سلامت عمومی بدن‌تان تاثیر مثبت می‌گذارند. در حالت عادی، شاید به شما توصیه می‌کردیم این قضیه را جدی نگیرید، ولی اکنون ما در دوره‌ی همه‌گیری کرونا قرار داریم. اگر انجام چنین کارهایی کمک‌تان می‌کند آرام شوید و خود را کنترل کنید، پس شاید برای سلامت روان‌تان مفید باشد. شاید امید ناشی از مصرف مکمل‌ها، آن بخش از مغزتان را که قرار است با نگرانی پر ‌شود، با انرژی مثبت اشغال کند. ولی باید از محدودیت‌ها و ناکارآمدی‌های این مکمل‌ها آگاه شوید و اجازه ندهید مصرف این مکمل‌ها باعث ایجاد حس کاذبی از امنیت و مصونیت در برابر بیماری شود. ۵. خوب بخورید و خوب بخوابید بهترین راه‌ها برای تقویت دستگاه ایمنی بدن‌تان همان راه‌های تکراری هستند که همیشه از زبان پزشکان و متخصصان شنیده‌اید. پژوهشگران تقریبا مطمئن هستند که آدم‌ها با استراحت کافی، تغذیه‌ی مناسب، و دوری از استرس شدید می‌توانند احتمال ابتلای‌شان را به بیماری‌ها کاهش دهند. زندگی آن‌چنان آسان نیست، و اگر به اجبار دچار استرس زیاد شوید، نباید خود را گناهکار بدانید. ولی در صورت امکان، برنامه‌های روزانه‌تان را طوری تنظیم کنید که بتوانند کمی زودتر به تخت‌خواب بروید. غذاهایی را در رژیم غذایی‌تان قرار دهید که سرشار از پروتئین و سبزیجات باشند. تا آن‌جا که می‌توانید با استرس مقابله کنید؛ خواه از طریق محول کردن برخی امور به دیگران باشد، خواه اختصاص زمان بیش‌تر برای مراقبت از خود – و در صورتی هم که متوجه شده‌اید نشانه‌های اضطراب را در زندگی‌تان به مدت طولانی نادیده گرفته‌اید و زمان پیشگیری گذشته است، سعی کنید نزد متخصص بروید تا به کمک وی بتوانید با استرس و اضطراب مبارزه کنید.00
مرکز پزشکی بهبود | سه‌شنبه 1 مهر 1399
لطفا جهت ارائه نظر وارد شوید